Komisja Nadzoru Finansowego

Banki wydawać się mogą przeciętnemu człowiekowi bezkarne i wszechwiedzące, ale nic bardziej mylnego. Istnieje bardzo obszerna ustawa pod tytułem Prawo bankowe, która reguluje w bardzo precyzyjny sposób działalność banków. Istnieją też oczywiście organy, które tę działalność nadzorują i kontrolują.

Komisja Nadzoru Finansowego jest instytucją o charakterze rządowym. Komisja Nadzoru Finansowego podlega bezpośrednio samemu Premierowi. Do głównych zadań KNF’u należy sprawowanie kontroli nad bankami, rynkiem kapitałowym, rynkiem ubezpieczeń, emerytur i kontrola SKOK’ów. KNF interweniuje w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w funkcjonowaniu kontrolowanych sektorów. Jeśli pojawią się w nas wątpliwości co do działalności banku, którego jesteśmy klientem, możemy zwrócić się z zapytaniem właśnie do KNF’u. Ma on bowiem również za zadanie edukować, więc jeśli nasze obawy okażą się bezpodstawne, KNF w odpowiedzi na nasze zgłoszenie udzieli nam wyczerpującej odpowiedzi i wyjaśnień.

Jeśli natomiast okaże się, że mieliśmy racje, to pismo zwrotne pointerwencyjne, bo KNF podejmie działania kontrolne i interwencyjne w banku, będzie stanowiło podstawę w dochodzeniu swoich praw na drodze sądowej. Nie ma się co łudzić, tam gdzie są duże pieniądze, zdarzają się również próby naruszenia prawa w celu zwiększenia korzyści majątkowych. W bankach obrót pieniądzem jest ogromny i do KNF wpływa wiele skarg na działanie całego sektora bankowego. Jako konsument klient banku jest chroniony wieloma przepisami prawa, które nie raz w bardzo przebiegły sposób są naruszane. Nikt nie musi być ekspertem w Prawie bankowym, ale jeśli pojawią się wątpliwości co do funkcjonowania banku, to najgorszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest pozwolić sobą manipulować. Brońmy się. Korzystajmy z dostępnych sposobów walki o swoje prawa.

Niedozwolonym zapisem w umowie jest na przykład możliwość dowolnego zmieniania oprocentowania przez bank w czasie trwania kredytu gotówkowego. Takie działanie banku łamie prawa konsumenta i jest surowo karane. Zastanawiające jest jednak to, że jeden z polskich dużych banków łamał w ten sposób prawo wiele lat, a dopiero po skardze niezadowolonego klienta, zwrócono na to większą uwagę. Okazuje się bowiem, że banki skrzętnie ukrywają swoje grzechy przed KNF i dopiero klienci banków są w stanie pewne błędu wskazać. Bankom nie można zatem ślepo wierzyć. Każdy klient banku powinien zapoznać się z Prawem bankowym, bo choć jest to niezbyt ciekawa lektura, zawiera mnóstwo zasad, które lubią być nieprzestrzegane. Im bardziej świadomi będziemy, tym będziemy bezpieczniejsi. Nie bójmy się tez składać skarg, pytać czy prosić KNF o interwencję. Ta instytucja nie jest utworzona po to by bał się jej konsument, ale po to by bał się bank. Skargę czy prośbę można złożyć pisemnie lub drogą elektroniczną poprzez stronę internetową KNF’u. Natomiast pytanie można zadać przez telefon. Wszystko przebiega sprawnie i z najwyższą dbałością o interes konsumenta.